Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

testy
Test: Opel Astra 1.0 Turbo Enjoy (04/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 03.05.2016;

Nie je to tak dávno, čo nám príjemnú spoločnosť robil obľúbený kompaktný hatchback strednej triedy menom Astra. Čas ale neúprosne letí a koncom minulého roka na náš trh dorazila jeho nová generácia. Okrem množstva inovácií, ktoré prináša sa môže pochváliť aj čerstvým prestížnym titulom Európske Auto roka 2016 a víťazstvo si vybojovala aj medzi novinármi na Slovensku. Čím si toto ocenenie vyslúžila, sa pokúsime zistiť.

testoval Jaroslav Čík



Zberateľ ocenení

Opel začal písať svoju históriu v segmente kompaktov už v roku 1936 modelom Kadett. Do uvedenia aktuálnej, v poradí už 11-tej generácie, opustilo výrobné haly vyše 24 miliónov kompaktných automobilov Kadett a Astra. Na našom trhu sa Astra úspešne predáva od roku 1992 (typový rad F). O šesť rokov neskôr, v roku 1998 ju nahradila druhá generácia (typový rad G). Tá u nás pôsobila do roku 2004, kedy ju nahradila ďalšia generácia (typový rad H) a predávala sa do roku 2010. Rok predtým (2009) do predaja prišla 4. generácia (typový rad J), ktorú koncom minulého roka vystriedala najnovšia Astra s typovým označením "K".

Exteriér
Nová Astra K prichádza so sviežim omladeným výzorom. Rovnako ako v prípade svojich predchodcov sa nesnaží o extravagantnosti a za každú cenu zaujať, ale vsádza na osvedčenú eleganciu. A to sa jej darí. Uhladenému predku dominuje maska s dvojitým chrómovým lemom, ktorý sa plynulo napája na štýlové svetlomety s integrovaným denným LED svietením. Bohužiaľ, novými inteligentnými LED Matrix svetlami s automatickým ovládaním jednotlivých LED, testovaná verzia nedisponovala. Zaujímavým dizajnovým prvkom sú nepochybne čierne C-stĺpiky, ktoré navodzujú pocit oddelenej "lietajúcej" strechy. Dizajnérom sa vydarila aj zadná časť, no mám pocit akoby sa nechali trochu inšpirovať jednou talianskou kráskou menom Giulietta. To ale neberiem ako mínus, tým je akurát biela farba, ktorou Astra trochu stráca na kráse.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Ako celok pôsobí veľmi vyvážene bez slabých miest a kompaktne. Oproti predchodkyni je nová Astra takmer o 50 mm kratšia (dĺžka 4 370 mm) a zmenšila sa aj šírka o 5 milimetrov (1 810 mm bez vonkajších spätných zrkadiel). Rovnakého trendu sa drží aj výška (1 485 mm), ktorá je menšia o 2,5 cm a skrátil sa aj rázvor o 2 centimetre na hodnotu 2 662 mm. To všetko bez negatívneho dopadu na vnútorný priestor.

Interiér
Oveľa výraznejšie osvieženie ale nastalo v kabíne. Interiér bol nanovo navrhnutý a dizajnéri nemeckej značky vsadili na jednoduchosť, prehľadnosť a eleganciu. Dielenské spracovanie je na vysokej úrovni, rovnako tak pocitové vnímanie kvality vďaka použitým materiálom. Mäkčené plasty nechýbajú na hornej časti palubnej dosky a taktiež aj v hornej časti obkladov dverí. Výrazný krok však nastal aj v ergonómii. Všetky ovládacie prvky sa zredukovali na minimum, často kritizovanej pretlačítkovanej stredovej konzole tak nadobro odzvonilo. Prehľadnejšie ovládanie zaručuje dobre čitateľný 7" farebný stredový displej s citlivým dotykovým ovládaním, ktorý je súčasťou multimediálneho systému IntelliLink R 4.0. Disponuje tzv. funkciou Mirror Link, takže si s ním môžete spárovať váš smartfón a na veľkej obrazovke využívať vaše obľúbené aplikácie ako navigáciu či internetové rádiá. Unikátnym riešením je Flex Adapter v stredovej konzole (60 Eur), kde si môžete pripevniť osviežovač vzduchu (50 Eur) alebo ako v testovanom prípade univerzálny držiak smartfónu (50 Eur). Oceňujem zachovanie samostatného ovládacieho panelu dvojzónovej automatickej klimatizácie na stredovej konzole a nemám čo vytknúť ani jednoduchému a prehľadnému prístrojovému panelu za multifunkčným koženým volantom s primeraným priemerom a hrúbkou venca, ktorému dokonca nechýba ani vyhrievanie po celom obvode.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Benefitom novej architektúry je citeľný nárast vnútorného priestoru. Vhodne navrhnutá šírka a prevedenie stredovej konzoly neobmedzuje vodičove ani spolujazdcove koleno a vnútorná výška nad prednými sedadlami narástla oproti predchodcovi o 22 milimetrov. Vo výbave síce absentovali ergonomické sedadlá s certifikátom AGR, no aj tie základné poskytujú dostatok komfortu a primerané bočné vedenie. Výškovým nastavením s dobrým rozsahom v oboch smeroch bolo vybavené iba sedadlo vodiča, vyhrievanie aj u spolujazdca. Nárast priestoru je citeľný ale najmä vzadu, kde vďaka novým sedadlám získajú pasažieri až o 35 milimetrov viac na nohy a pribudlo aj miesto nad hlavou. Nová Astra sa tak v tomto ohľade určite radí k tomu naj v segmente. Plusom sú dobre prístupné plastové vstupy k Isofixom pre uchytenie detských sedačiek. Aj keď stredová konzola neponúka odkladacie priestory, vo vozidle je ich pomerne dosť. Napr. v prednej lakťovej opierke s možnosťou pozdĺžneho posuvu, vedľa madla ručnej brzdy na nápoje či v dostatočne veľkých priečinkoch vo dverách.

Základným objemom batožinového priestoru s hodnotou 370 litrov nijako nevalcuje svojich najväčších rivalov, ale ani nezaostáva. Rovnako tak po sklopení zadných operadiel, kedy vznikne objem 1210 litrov. Pozitívom je, že po sklopení nevznikne odskok s podlahou, pod ktorou sa ukrýva príplatkové dojazdové rezervné koleso. Štandardne je vozidlo vybavené súpravou na opravu defektu. Nepochválim lacnejšie pôsobiaci tenší kryt podlahy, ktorý bol v strede vydutý. Nechýbajú háčiky na tašky po bokoch a ani oká na bezpečné uchytenie predmetov. Pochváliť ale musím vysoko sa otvárajúce piate dvere, takže riziko úderu hlavy nehrozí ani pre vyššie postavy.

Motor a prevodovka
Aktuálnemu downsizingovému trendu sa nevyhýba ani nemecká značka s bleskom v znaku. Astra pod svojou kapotou ukrývala preplňovaný benzínový litrový trojvalec, ktorý je náhradou za atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra používaný v predošlej generácii. Moderný celohliníkový agregát ma očaril už pri minuloročnom teste menšej sestry Corsy. V prípade testovanej Astry ale disponuje nižším výkonom o 7 kW, teda porciou 77 kW (105 koní), avšak rovnakým maximálnym krútiacim momentom 170 Nm v rozmedzí 1800 až 4300 ot./min., ktorý Astre poskytne prekvapivú dynamiku a pružnosť. Rovnako ako pri konkurenčných trojvalcoch, aj tento z dielne Opel sa až návykovo rád necháva točiť až do vyšších polôh otáčkomera. Na nedostatok záťahu sa ale nebudete stažovať ani v nižšom spektre otáčok od 1500 do 2500. Svojim prejavom pôsobí ako naftový turbodiesel, ale bez nepríjemného klepotu a s vyšším rozsahom krútiaceho momentu. Nemusíte sa však obávať ani typického zvukového prejavu trojvalca, v tomto prípade je pohonná jednotka veľmi kvalitne odhlučnená a kabína odizolovaná od vibráciií, ktoré tu vôbec nepocítite.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Oproti Corse si Astra s litrovým agregátom musí vystačiť iba s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Musím ju ale pochváliť za presné a primerane krátke dráhy s minimálnym odporom, navyše s výborne padnúcou hlavicou do ruky. Po meste budete jazdiť na 4-tom prevodovom stupni, s 5-kou si agregát dobre rozumie od cca 60 km/h. Pri diaľničnom tempe 130 km/h napriek chýbajúcej 6-tke motor točí prijateľných 3100 ot./min., takže sa nemusíte obávať zvýšeného prenosu hluku do kabíny. Ako je to s otáčkami motora pri ďalších rýchlostiach je uvedené v nasledovnej tabuľke.

50 km/h 4. stupeň 1450 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1300 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2100 ot./min.
110 km/h 5. stupeň 2750 ot./min.
130 km/h 5. stupeň 3100 ot./min.

Na jednu nádrž (48 l) som s Astrou zvládol prejsť 700 km s priemernou spotrebou 6,7 litra na 100 km podľa palubného počítača. K tabuľkovej kombinovanej spotrebe 4,3 l/100 km som sa opäť nepriblížil, ale ani to nebolo mojim cieľom. Navyše som značnú časť paliva spotreboval na diaľnici, kde si pri tempomatovej 140-tke vypýtala 6,9 l/100 km. Na úseku Trnava - Senec s obmedzenou maximálkou na 110 km sa spotreba pohybovala okolo 5,5 l/100 km. Moju tradičnú rannú cestu do práce z Pezinka do Bratislavy dlhú cca 15 km (kombinácia mimo mesto, posúvanie v kolóne a mesto plynulá jazda) som prešiel za rovných 6,0 l / 100 km, no mimo špičky pri plynulej jazde som sa dokázal dostať najnižšie na hodnotu 5,1 l/100 km. Agregátu teda dávam pochvalu aj za úspornú prevádzku, ktorej by mal napomáhať aj štandardne montovaný (vypínateľný) systém Start&Stop.

Podvozok a jazda
Silnou stránkou je podvozok, ktorý naďalej využíva osvedčenú koncepciu zavesenia kolies MacPherson vpredu v kombinácii s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou doplnených o Wattov priamovod. Táto inovatívna konštrukcia, patentovaná značkou Opel, bola ale vylepšená a nanovo vyladená. Tvoria ju dve priečne ramená, z ktorých každé má vonkajší koniec upevnený guľovým čapom na vlečenom ramene kolesa. Vnútorný koniec každého priečneho ramena je guľovým čapom upevnený ku krátkemu otočnému strednému ramenu, namontovanom na malom pomocnom ráme, pripevnenom k podlahe karosérie. Otočný pohyb stredného ramena spôsobuje, že akýkoľvek pohyb jedného vonkajšieho ramena vyvoláva rovnaký pohyb druhého ramena v opačnom smere. Konštruktéri Opel zistili, že Wattov priamovod absorbuje okolo 80 percent všetkých bočných síl pôsobiacich na zadnú nápravu. Tento systém poskytuje všetky dynamické výhody nezávislého zavesenia zadných kolies na viacprvkových závesoch bez akýchkoľvek konštrukčných nevýhod ako je vyššia hmotnosť, väčšia komplexnosť a väčšie priestorové nároky. Oproti viacprvkovým závesom sa táto konštrukcia vyznačuje menšími zmenami odklonu kolesa pri prepružení počas jazdy v zákrute.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Výsledkom sú vynikajúce jazdné vlastnosti. Astra s veľkou ochotou a úplnou ľahkosťou reaguje na natočenie volantu a medzigeneračné odľahčenie modelu o 200 kg je jasne citeľné. Na podvozku dokázali konštruktéri vďaka kompaktnejšej konštrukcii a ľahším materiálom ušetriť až 50 kg. Úbytok hmotnosti až o 20% (z 357 na 280 kilogramov) zaznamenala aj samotná karoséria. To všetko bez straty tuhosti. Štruktúra novej karosérie má dokonca vyššiu torznú pevnosť 19,0 kNm/stupeň oproti 18,6 pri predchádzajúcej generácii. Chválim aj naladenie podvozku, ktorý napriek tomu, že ponúka nefalšovanú radosť a istotu pri športovej jazde, dokáže veľmi komfortne absorbovať nerovnosti na nekvalitných vozovkách. Brzdy podávajú slušný výkon, no treba si spočiatku zvyknúť na ich trochu neskorší nástup.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP Každým rokom sa kladie čoraz väčší dôraz aj na bezpečnosť o čom svedčia stále prísnejšie kritériá v hodnotení testov spoločnosti Euro NCAP. Tie ale nová Astra krátko po uvedení zvládla na výbornú, keď si odniesla plný počet 5 hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získala 86%, za ochranu detí 84%, za ochranu chodcov 83% a za bezpečnostné systémy 75%.

zväčšiť obrázok Testované vozidlo ale modernými bezpečnostnými systémami a asistentmi nebolo vybavené. Za 590 Eur si však môžete objednať kompletný balík "Driver Assistance", ktorý zahŕňa varovanie pred čelnou kolíziou, indikáciu vzdialenosti, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, rozpoznávanie a zobrazovanie dopravných značiek, automatické diaľkové svetlá (len pre svetlomety LED Matrix) a protikolízne brzdenie LSCMB. Najvyššie dva stupne výbavy Dynamic a Innovation ho už majú v štandarde.

Už v prvom výbavovom stupni Selection nájdete systém ABS s brzdovým asistentom, stabilizačný systém ESP s TCS, brzdový asistent HBA či systém uvoľnenia pedálov PRS. Samozrejmosťou je aj šestica airbagov a nechýba ani deaktivácia airbagu spolujazdca v prípade umiestnenia detskej sedačky vpredu.


Obstarávacia cena (spracované dňa 23.03.2016)

Najnižšia cena:
Astra 1.4 Selection
12.290 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Astra 1.0 Turbo Enjoy
14.190 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Astra 1.0 Turbo Enjoy
16.280 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP Plus, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, aktívne opierky hlavy predných sedadiel, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, systém kontroly tlaku v pnematikách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, posuvná lakťová opierka vpredu s úložným priestorom, 5x hlavová opierka, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, audiosystém R 4.0 IntelliLink, 4 reproduktory, Aux a USB konektorom, tempomat, výduchy klimatizácie pre zadný rad sedadiel
Exteriér:
el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, oceľové disky kolies 16", pneumatiky 205/55 R 16, LED denné svietenie
Výbava za príplatok k základnej cene: - FlexAdapter do prednej konzoly = 60 €
- držiak smartfónu pre FlexAdapter = 50 €
- Komfortná sada 2 (dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela, ambientné osvetlenie interiéru, slnečné clony s osvetlenými zrkadielkami, čítacie lampy vzadu, parkovací asistent (senzory vpredu a vzadu), automatická dvojzónová klimatizácia) = 1 100 €
- Zimná sada (vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievanie volantu) = 510 €
- dojazdové rezervné koleso 16" = 70 €
- disky z ľahkých zliatin 17", 10-lúčové = 300 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 23.03.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

OPEL Astra FORD Focus RENAULT Megane SEAT Leon
Značka / model Opel Astra Ford Focus Renault Mégane Seat Leon
Motor 1.0 Turbo 1.0 Ecoboost 1.2 TCE 1.2 TSI
Stupeň výbavy Enjoy Edition X Zen Style
Zdvihový objem motora 999 999 1198 1197
Uloženie / počet valcov R/3 R/3 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 77/4500-6000 74/6000 74/4500 81/4600-5600
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 170/1800-4300 170/1400-4000 175/1500 175/1400-4000
Prevodovka manuálna
5-stupňová
manuálna
5-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 200 187 179 191
Zrýchlenie (s) 11,2 12,5 12,3 10,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,3 4,6 5,4 4,9
Emisie CO2 (g/km) 99 105 120 112
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1188 1276 1205 1209
Dĺžka (mm) 4370 4358 4359 4263
Šírka (mm) 1809 1823 1814 1816
Výška (mm) 1485 1484 1447 1459
Rázvor (mm) 2662 2648 2669 2636
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l) 370/1210 316/1101 384/1247 380/1210
Záruka 5 rokov / 150.000 km 5 rokov / 120.000 km 5 rokov / 100.000 km 6 rokov / 150.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 15.990 17.020 14.390 16.690
Akčná cena (€) 14.190 14.190 - 15.590
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 16.280 16.920 16.360 16.520


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Ford Focus
    nemá (výrobca neponúka)
    elektricky ovládané zadné okná, vyhrievaný volant, 17" disky (Focus má 16")
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    -

  • Renault Mégane
    nemá
    nastaviteľnú bedrovú opierku sedadla vodiča, vyhrievaný volant, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, slnečné clony vodiča a spolujazdca s osvetlením, 17" disky (Mégane má 16")
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    navigáciu, prémiový hudobný systém, zatmavené zadné okná, vonkajšie spätné zrkadlá elektricky sklopné

  • Seat Leon
    nemá (výrobca neponúka)
    -
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    elektronický diferenciál s obmedzenou svornosťou (XDS), sedadlo vodiča s bedernou opierkou, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, kolenný airbag vodiča, odkladacie vrecká na zadnej strane operadiel predných sedadiel, full LED svetlá


    Záverečné hodnotenie
    Nová Astra prešla výraznou generačnou obmenou a titul Európske Auto roka 2016 jej právom náleží. Počas týždňového testovania som si ju veľmi obľúbil a neobjavil žiadne výrazné slabiny. Zbavila sa prebytočných kíl, sympatický svieži dizajn karosérie dopĺňa priestrannejší a prehľadnejší interiér a výbornému motoru asistuje presvedčivý a komfortný podvozok. Bude to ale v konečnom dôsledku na nedotknuteľný etalón stačiť?


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Súvisiace:
    Prezentácie noviniek: Opel Astra (11/2015)
    Prezentácie noviniek: Opel Adam (03/2013)
    Prezentácie noviniek: Nová Zafira Tourer dorazila na Slovensko (02/2012)
    Prezentácie noviniek: Opel Insignia 2.0 Biturbo CDTI (05/2012)

    Redakčný test: Opel Insignia ST 2.0 CDTI Sport (07/2015)
    Redakčný test: Opel Corsa 1.0 Turbo Sport (04/2015)
    Redakčný test: Opel Astra 1.6 CDTI Cosmo (08/2014)
    Redakčný test: Opel Meriva 1.6 CDTI Cosmo (09/2014)
    Redakčný test: Opel Mokka 1.7 CDTI Enjoy 4x4 (04/2013)
    Redakčný test: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo (03/2013)
    Redakčný test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Enjoy (05/2012)
    Redakčný test: Opel Astra Classic Caravan 1.7 CDTI Plus (04/2012)

    Dňa: 03.05.2016
    Text a foto: Jaroslav Čík

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]